پايان طرح مطالعه و مرمت آسياب بزرگ محله کوچه باغ شهرستان ميبد

یزدفردا "  مطالعه، مستند سازي طرح مرمت و احياء آسياب بزرگ محله کوچه باغ در شهرستان ميبد به  پايان رسيد.

به گزارش سرویس خبر"به نقل از روابط عمومی ميراث فرهنگي استان يزد  "بهرام رضايي" گفت: قدمت آسياب بزرگبه عنوان يکي از عناصر شاخص تاريخي محله کوچه  باغ به 200 سال قبل برمي‌گردد که مي‌توان آن را به اواخر صفوي و اوايل قاجار نسبت  داد.

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان ميبد ضمن اعلام اين خبر، گفت:  آسياب‌ها علاوه بر ساختار معماري ويژه که در دل زمين دارند از لحاظ تاسيسات  هيدروليکي و وسايل مکانيکي روايتگر دانش پيشينيان ما محسوب مي‌شوند.

رضايي" در ادامه افزود: آسياب بزرگ ميبد با نيروي آب حرکت مي‌کرده و از چند انبار،  اصطبل و فضاي اصلي تشکيل مي‌شده است. سردر ورودي آسياب که با قوس باربر شبدري و يک  قوس تزئيني شکنج تزئين يافته ما را به داخل يک فضاي سرپوشيده هدايت مي‌کند.

وي گفت: فضاي اصلي آسياب به ارتفاع 2متر در زيرزمين واقع شده و به وسيله راه پله‌اي  که در شمال شرقي اين فضا قرار دارد راه رسيدن به آسياب را ميسر مي‌سازد.

"رضايي" افزود: بعد از عبور از راه پله‌ها به فضاي مستطيل شکل باطاق آهنگ که ما را  به فضاي مربع شکل و گنبددار آسياب هدايت مي‌كند، در سه طرف (شمال، جنوب و غرب) اين  فضاي مربع شکل سه تقا(سکو يا نشيمنگاه) وجود دارد که در تقاي غربي مي‌توان جاي (سنگ  سل، در زير آن چرخ چرخاننده سنگ) را مشاهده كرد.

"رضايي" با اشاره به اينکه طرح مطالعات، حفاظت و مرمت و احياء اين آسياب تحت نظارت  واحد مطالعات و طراحي معاونت حفظ و احياء به پايان رسيده، گفت: اين مطالعات شامل  مطالعات وضع موجود بنا، آسيب شناسي، مطالعات و طرح رفع خطر، طرح مرمت و... بوده  است.

شايان ذکر است: آسياب بزرگ کوچه باغ به شماره 10888 مورخ 2بهمن ماه 1382 در فهرست آثار  ملي کشور به ثبت رسيده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا